Maleisie - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sophie Tielens - WaarBenJij.nu Maleisie - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sophie Tielens - WaarBenJij.nu

Maleisie

Blijf op de hoogte en volg Sophie

01 Januari 2013 | Indonesië, Ubud

Maleisie

Penang, Cameron Highlands, Taman Negara en Kuala Lumpur

Dag iedereen! Ik zit nu lekker aan mijn ontbijt in Bali met Marlot! En vanavond gaan we naar M.I.A. Concert!! Mega cool!!! Maar eerst het heeeele Maleisie verhaal! Wederom veel gebeurd, dus maak je borst maar nat.

We zouden om 7 uur 's ochtends vertrekken en om 4 uur aankomen...
Nee hoor we kwamen om 6 uur aan, Zonder stops en dus zonder eten. You will eat when you are in Georgetown!!! Eikel...
Nou aangekomen in Georgetown, Penang hebben we snel een goedkoop hostel gevonden, zijn we naar de local food market gegaan en omdat het regende zijn we heerlijk naar de film gegaan! De bioscoop was in een groot warenhuis (hadden we al 3 maanden niet meer gezien!!) dus Amy en ik waren als 2 kinderen in een snoepfabriek. We hebben de film Life of Pi gezien ( heel leuk!) en toen de film was afgelopen was het hele warenhuis verlaten! Moesten we via een gekke route naar buiten terwijl er mannetjes met kruiwagens vol met werk materiaal omhoog kwamen... Vreemd!! De volgende dag hadden we een tour de ville gepland, maar georgetown is niet zo groot en er is niet zo veel te zien, dus na 2 uur waren we klaar. De rest van de middag even op een terrasje gezeten en ons boek gelezen. Maar die avond hadden we nog een avontuur gepland. Naar de echte lokale night pasar! Na iets meer dan een uur in de bus en twee stortbuien later waren we op de markt. En we werden nogal aangestaard! Haha
Op de markt kon je allerlei gekke kleine Maleisische hapjes uitproberen van stinkend fruit, tot pannenkoeken met wat je maar wilt erin tot alles wat maar gefrituurd kan worden en zelfs mini-taco's  met worsten o.i.d.
Toen we uiteindelijk onze dishes hadden samengesteld werden we aangesproken door iemand die ons uit Georgetown had herkend. Hij vroeg zich af hoe we hier beland waren, want wat waren we toch avontuurlijk dat wij hier als meisjes helemaal heen waren gekomen! En we mochten gezellig bij hem en z'n familie komen eten hoor! Nou ja het was blijkbaar erg apart voor een blank persoon om over die pasar te struinen maar daardoor niet minder leuk! Weer de local bus teruggenomen en met wat rare mensen nog even in een cafetje wat gedronken.
De volgende twee dagen hebben we een beetje aan het strand gehangen in bukit ferringhi, een poging gedaan tot een wandeling door het national park die eindigde na 5 minuten omdat we moe waren en honger hadden.. Haha En we hebben natuurlijk alle soorten eten uitgeprobeerd. Penang is een stadje met ontzettend veel verschillende culturen. Je kunt er nog wat Nederlandse invloeden tegenkomen, veel Engelse, maar vooral veel Indiase en moslimse invloeden. Dus je kunt je wel voorstellen hoe verschillend je daar kunt eten. Lekker Roti Canei als ontbijt, Mee Goreng als lunch en Murtabak als avondeten.
Ook het stadje zelf heeft alle soorten gebouwen, hier een pagoda, daar een moskee en verderop een oud Engels fort.
Maar na drie dagen was het wel weer genoeg en zijn we met de bus naar onze volgende bestemming gegaan, Cameron Highlands.
Cameron Highlands staat bekend om zijn thee en  plantages, maar door de groei van het toerisme zijn de plantages volgebouwd met hotels en dergelijke. Niet echt om over naar huis te schrijven hadden we gehoord. Ook was er een mossig woud en bevond zich er diep in de jungle de grootste bloem ter wereld.
Omdat het vakantie was voor de Maleisiërs was het takke druk op de weg... Met Mega files en tegen het verkeer inrijden kwamen we rond 10 uur 's avonds aan.
Bij het eerste hostel binnen gestrompeld en daar hadden ze alleen nog maar plek in de movieroom... Dus matrasje op de grond, geen privacy en het was de 'gang' waar iedereen doorheen moest voor wc's en douches... Ach, is ook weer een avontuur toch?
Nog snel een hapje eten, komt de manager van het hostel bij ons aan tafel zitten, nadat hij voor de grap een poging deed om mijn tas te stelen en begint hij onze kip af te klauwen?!?!?! Vervolgens een verhaal dat ie nog een vrouw nodig heeft, maar gelukkig zijn onze vriendjes zwarte mannen met AIDS (was onze smoes) dus hoefde hij ons niet... Rare vent... Haha
Bij het hostel zat nog een gezellig barretje met kampvuur en een depressieve barman die vast zat in Maleisië, een apart sfeertje maar erg leuk.
De volgende ochtend hadden we met twee mannen mee kunnen rijden naar de mossy forest, maar we wilden wat langer slapen en zijn maar zelf gegaan. 5 km naar het volgende dorp en we gingen sneller dan het verkeer ( zat weer errug vast) en dan nog een aantal kilometers de jungle in naar het mossige woud.
We zijn wel ergens de jungle ingegaan maar een mossig woud hebben we nooit gevonden.. Na 3,5 uur te hebben gewandeld waren we kapot en zijn we met de taxi weer terug gegaan. 's avonds de specialty van de highlands gegeten, de steamboat (soort fondue met stoom en ipv kaas, curry en tom yam soep!) , met heeul veel visachtige hapjes, jammie!
En de volgende dag gingen we alweer naar Taman Negara.
Die plantages zien we onderweg naar de Taman Negara wel (waar) en die bloem is daar ook (niet waar). Helaas de mega bloem gemist...
Dus in de bus en daarna in de boot naar Taman Negara, midden in de jungle!!! Jeeeej!
Door een groene rivier gingen we erheen, terwijl we tussen enorme bomen en bossen vaarden, heel gaaf!! Helaas zat er ook een c-team aan boord, (voor de mensen die mijn vorige blog gemist hebben, chinezen) die aan het gillen waren als een stel keukenmeiden omdat ze bang waren voor krokodillen... En ze aten de raaarste snacks waardoor de hele boot stonk als een malle!
Het dorpje heeft geen warm water, geen bier, geen wifi en nog zoveel meer niet, dus even back to basics. Alle restaurantjes waren een soort van woonboten op het water en aan de overkant van de rivier was het grote national park.
De eerste avond kwamen we in contact met Eddie. Later op de avond zou hij muziek spelen, daar ergens beneden.
Muziek is altijd gezellig dus hoppa, wij erheen. Wij dachten aan een gezellig cafeetje met live muziek, maar het was Eddie met z'n vriend op de gitaar voor een leegstaand hostel. Niet getreurd! We hebben vrolijk en keihard gezongen, Maleisische liederen geleerd en heel veel lol gehad. Ahmed, de enige andere toeschouwer, nodigde ons uit om de volgende dag bij hem te eten en te overnachten voor niks. Hij had een homestay maar op dit moment was er geen elektriciteit. We hebben maar ja gezegd tegen het eten en nee tegen het slapen. Hij was erg teleurgesteld..
Vroeg in de ochtend zijn we opgestaan voor onze mega wandeling. Eerst een canopy walk op 44 meter hoogte en daarna een wandeling naar de top om als laatste in een meertje te zwemmen. De canopy was op een heel smalle loopbrug maar wel erg nice! De wandeling naar de top was te veel... Heeelemaal dood en Amy was een mega zweet fabriek haha het was 1,8 km trappen..
Maar we hebben m gehaald!! Heel mooi! Prachtige bomen, struiken, takken in de raarste vormen en gevaarlijke takken met enorme doornen. Helaas geen wildlife gespot.. Toen we weer beneden waren, waren we gesloopt en hongerig dus zijn we maar uit het park gegaan en hebben we weer lekker roti geluncht! Meteen past mijn lichaam zich weer aan dan! Is echt bizar! Even inspanning (4 uur..) en ik moet meteen weer voor drie man eten!
We waren zelfs zo uitgeput dat we alle twee in slaap zijn gevallen tot Eddie ons kwam wekken en zei dat we naar Ahmed gingen. Hadden we natuurlijk helemaal geen zin meer in...
Dus beiden achterop bij een ventje op de scooter en gaan. Nu was het in the middle of nowhere, dus Amy en ik begonnen aardig te twijfelen of dit nu wel zo verstandig was...
Maar het was prachtig! Een enorme mansion met de jungle als tuin, waar gister nog een olifant doorheen had gewandeld!!
Het complex stond naast een oude ruïne, heel mooi en had een aantal bungalows en het hoofdgebouw had zowaar een westerse keuken!!!  Dus na drie maanden in Azië konden we eindelijk weer iets kookachtigs doen! We zijn lekker op het prachtige terras gaan eten en Ahmed heeft ons toen zijn hele levensverhaal verteld. Blijkbaar staat zijn homestay heel hoog aangeschreven in alle landen en zit het echt barstens vol tijdens het hoogseizoen, maar hij had veel problemen met managers die geld stolen en ongeinteresseerd personeel. Dus als iemand nog wek zoekt voor een jaar in Maleisië? Ahmed betaald goed! Haha
Nou zijn levensverhaal was te raar voor woorden, over een Duitse criminele scammer die zijn vrouw heeft weggejaagd omdat hij een spook zou zijn en nu opgesloten zit in Maleisië. Maar door alles woont zijn ex-vrouw nu in Zwitserland met zijn zoon die hij maar zelden mag zien en zijn hele familie naait hem behalve zijn moeder.. Blabla
We wisten niet wat we er allemaal van moesten geloven en later informeerde Eddie ons dat Ahmed mentally ill was.... Allemaal erg vreemd..
Maar goed, na het eten hebben we nog gezellig in een van de bungalows muziek gespeeld en heel hard gezongen en het Maleisische nummer tachtig keer herhaald tot we het goed deden!!! En toen hebben ze ons naar huis gebracht.
De volgende dag regende het de hele dag, dus hebben we eigenlijk niks gedaan, behalve ons verscholen voor Eddie die nu plotseling ook mooie fruitkettingen voor ons wilde maken...
's avonds ging ik nog even naar buiten om chips te halen en toen zag ik een kat in de aanvalshouding.  Waar keek ie naar, een opgerolde slang in de aanvalshouding. Dus ik ren naar binnen om mijn camera en Amy te halen. Toen ik terug kwam was de slang aan het weg slibberen. Toen ik wat Maleisische mannetjes had gehaald om te kijken, konden ze mij vertellen dat dit een Also? Cobra was, 100% poisoness was, en als die je bijt, dan kun je dood gaan... Maar ik wilde alleen maar foto's maken totdat ze begonnen te schreeuwen dat het genoeg was en te gevaarlijk haha
Maar de jungle vindt je dus gewoon voor de deur! En hij was echt mega lang!!
Ik denk dat Amy erna niet meer goed heeft geslapen... Ze was doodsbang hahaha

De volgende ochtend zijn we met een lekker gammele public bus naar Kuala Lumpur vertrokken. Onderweg prachtige palmboom wouden gezien en mooie plantages.
Het verschil is dan zo groot, van de jungle waar niks is, naar een wereldstad met de hoogste skyscrapers. McDo here we come!!
Nadat we eindelijk een hostel hadden gevonden waren we best moe en wilden we eigenlijk vroeg naar bed... Helaas kwamen we twee gasten uit mijn duikgroep tegen en moesten we met hen op stap...
Dit resulteerde in een late avond in de reggae rooftop bar met een hoop gezellige mensen! Waaronder een leuke Fransman en onze Engelse vrienden.
De volgende ochtend waren we brak maar we wilden natuurlijk wel op pad.
We zijn eerst naar het oude treinstation en de nationale moskee geweest en daarna naar de botanical garden. Heel grappig, heb je zo een rustgevend mooi park dat omringd wordt door skyscrapers. Denk dat het wel te vergelijken was met Central Park. Alleen liepen er hier dan van die rare verklede mensjes rond in die Japanse cartoon kleding... Haha
Op de terugweg hebben we de tourbus gepakt die ons langs alle belangrijke toeristische punten reed en daar wat leuks over vertelde.
Ons avondmaal was Nando's, blijkbaar een heel bekende tent in Engeland en Amy's lievelings! Pittige kip op allerlei verschillende manieren.
Daarna gingen we rustig 1 drankje doen in een andere reggae bar.. Tot er een Libische freak met zijn hookah sisha constant drankjes voor ons bestelde en een beetje naar ons zat te staren.. Later kwam hij bij ons zitten, maar toen hij uiteindelijk had besloten dat ik op de scooter met zijn vriend naar een of andere club moest en Amy met hem moest wandelen, hebben we toevlucht gezocht bij een grote dikke Maleisiër en zijn Engelse vriendin. Zij hebben ons in bescherming genomen en ons vieze Jack Daniels en Black label gevoerd... Blegh! Toen hebben ze ons mee uit genomen naar een of andere club waar we in een bachelorette party zijn beland en wij, omdat we met D'mon (de dikzak van 49) waren, we niet in de rij voor de wc hoefden en we soort van als VIP's werden behandeld!!
De volgende dag is Amy in het hostel blijven hangen en ben ik maar op een tour de ville gegaan. De Maleisische Big Ben gezien, het oude Engelse hof en de chillplek van de vroegere belangrijke mensjes. Ik ben in een chocolade fabriek beland en heb de Petronas towers even goed bewonderd. Een nieuwe bikini en een kerst rokje gekocht in de H&M, want die hadden ze daar!!! En natuurlijk mijn ogen uitgekeken in de enorme warenhuizen met enorme kerstversieringen en alle winkels van over de hele wereld (Top Shop, Banana Republic, Lui Vuitton etc.).
Die avond hebben vrij simpel op straat gegeten en zijn we ons bedje ingedoken, heel saai...
Wat kan je nog meer doen in KL... Op naar de Batu caves. Met de skytrain, metro of train express, ze hebben hier alles. Alleen het rare is dat je voor de heenreis minder betaalt dan voor de terugreis?! Gekkigheid! Maar de grotten werden omringd door enorme beelden van Indiase goden en je moest weer eens honderdduizend trappen beklimmen om boven in de grotten te komen.
Je kon wel zien dat het enorme mooie grotten zijn geweest, maar helaas heeft het toerisme het een klein beetje verpest.. Allerlei kraampjes en tempels en beelden en een of ander fotohok in die mooie caves.. Ach ze waren nog steeds indrukwekkend! Er was ook nog een grot waar je niks kon zien en met een gids in moest, maar daar zou de grootste spin ter wereld zitten... Dus ja... Ik houd niet heel erg van die beestjes...
Om de grotten en beelden zaten ook tientallen aapjes die hartstikke brutaal waren en je tas uit je handen probeerde te trekken om eten te vinden.
'S avonds hebben we ontzettend lekker gegeten!! Soort steamboat/bbq.
Je koos wat stokjes met eten en dat kon je dan of op de bbq gooien of zelf aan tafel in het kokend water dippen. Een simpel straat kraampje met de lekkerste eend, mini tiger prawns en weet ik veel wat! Was echt heerlijk!
Daarna zijn we D'mon nog tegen gekomen in de reggae en zat die gore Libiër weer achter Amy aan... Maar om 4 uur 's ochtends heeft D'mon ons op een vroeg kerstdiner getrakteerd in een of ander chique restaurant... En heeft hij mij beloofd dat hij me naar het vliegtuig zou brengen in 2 dagen, hoewel hij morgen even naar de christmas eilanden vloog tussen Nieuw-Zeeland en Australie...?! Gekke rijkelui...
Volgende dag zijn Amy en ik weer opgesplitst want we moesten even kerstcadeautjes voor elkaar kopen! Heerlijk geshopt en weer veel gewandeld!
Ons kerstavond diner was eigenlijk niet zo lekker... Een mislukte claypot met alleen rijst en kip... Helaas! Toen naar de reggae rooftop! Daar hebben we vrienden gemaakt met wat Australiers, een nederlands meisje, een chick in een jodel pak en de Fransman was er ook weer gezellig! Er was een verkleed wedstrijd, veel vuurwerk en de eigenaar ging helemaal uit zijn dak, dus het was een leuke avond!
Onze laatste dag in KL, eerste kerstdag. Tot onze grote verbazing was alles gewoon open en werden de eerste kerstversieringen al weer opgeruimd... Het is een moslim land.. Dus kerst is niet heel belangrijk.. We hebben een lekker brakke wrap gegeten als ontbijt, cadeautjes uitgepakt, een beetje vluchtgegevens opgezocht, ingepakt, mijn tas gewogen, 18 kilo, mezelf gewogen, 3 kilo aangekomen... En toen hebben we onszelf getrakteerd op een luxe kerstmaal!
In een wat luxer restaurant met onze kerstmutsen op! Nu zaten we op de plek die een of andere westerse, blonde snob blijkbaar had gereserveerd.. Maar omdat wij al hadden besteld wilde de bediening ons niet eens vragen om te verplaatsen. Uiteindelijk hebben we het toch maar gedaan, want die snob was nogal aan het gillen... En ze heeft ons niet eens bedankt?!
Na het eten nog de Petronas towers at night gezien! Heel mooi! Maar het allergrappigst was dat er tegelijk een fontein-show bezig was op het nummer van titanic! Robot fonteintjes die mee zwiepen op de muziek!! Hilarisch!
26 december, op naar Marlot! Ik had D'mon gesmst dat ik de trein wel zou nemen, maar hij stond toch voor de deur... Mij naar het vliegveld gebracht. Naar KL International airport, voor mijn internationale vlucht!! Naar Jakarta.
Nog een ontbijtje en een koffietje, kreeg nog chocolaatjes als kerstcadeau voor Milot en mij en toen ging hij er vandoor. Nou dan maar gaan inchecken he? Heej wat een toeval... Ik sta weer eens op het verkeerde vliegveld..!!!! Weer in de stress want ik moest binnen 35 min inchecken of het zou sluiten!!! Gelukkig was het andere vliegveld maar een kwartiertje rijden en heb ik het gehaald. Heb met Mama geteld en de 3 keer dat ik helemaal alleen vloog en zelf naar het vliegveld ben gegaan, ben ik op een verkeerd vliegveld beland... 100% score!! Dat wordt nog leuk als ik naar huis probeer te vliegen!!!
Anyway, nu gezellig op Bali met Marlotje!

Gelukkig nieuw jaar allemaal!!! En tot snel!!

Xxxx

• 01 Januari 2013 - 12:30

Lies:

Ach Sophie, met die drie kilo extra, puur spieren natuurlijk, kan je die zwaardere rugzak makkelijk tillen! Toch?
    Groetjes en knuffels en Happy New Year!! Ook voor mijn andere prachtige dochter natuurlijk!
    Xxxx

• 01 Januari 2013 - 12:54

Pap:

Et comment est-ce qu'il s'appelle ? Die fransman?
    Zullen we je een routebeschrijving sturen naar het goeie vliegveld?
    Een heel gelukkig nieuwjaar voor jou en je zus en tot gauw....

• 04 Januari 2013 - 17:07

Roos:

Hoi gek, had natuurlijk al wat op je fb gezien maar klinkt wederom weer helemaal leuk. Veel plezier met je little sis en heel veel plezier nog! Ben blij als je weer in het land bent!!!! xje

• 08 Januari 2013 - 15:30

Tom:

Cool, ze is nu weer thuis. Alles dat je hebt meegegeven is heelhuids aangekomen, maar we mogen het nog niet zien. Dat moet je zelf laten zien van Milot. Heeeel gaaf om te lezen, kan niet wachten jou ook weer snel te zien! Heel veel plezier weer en zorg goed voor jezelf.