Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sophie Tielens - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sophie Tielens - WaarBenJij.nu

Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Sophie

25 November 2012 | Thailand, Bangkok

Vietnam
Saigon, Mui Ne, Da Lat, Nhat Trang, Hoi An, Hanoi en Sapa

Dag lieve Iedereen!
Hoe is het daar?? Vandaag zware storm gehad? Las in het nieuws dat het best heftig was? Ik heb net een beetje onweer gehad en ook zware regen..
Ik heb de afgelopen maand door Vietnam getrokken en er is veel gebeurd! Ik heb heb ook veel gezien en gedaan.

De eerste dag begon alleen een beetje kut.. 
Toen ik aankwam in Ho Chi Minh werd ik ongeveer voor mijn hostel gedropt, maar ik had geen idee waar ik was... Dus hup de taxi in die blijkbaar tien rondjes heeft gereden tot ik zag dat de meter te snel ging en ben uitgeztapt... Overal word je genaaid, maar ja.. Hoort erbij.
Even de stad verkennen, de markt in gedoken en toen liep ik langs het busstation. Ik wilde naar de Cu Chi tunnels (de tunnels waaruit de vietnamezen de oorlog vochten tegen de amerikanen) en de publieke bus was erg goedkoop en vertrok over 5 minuten dus huppakee.
In de bus zat ik naast een vriendelijke vietnamees (dacht ik) waar ik een praatje mee maakte. Al gauw ging het zo; Kom je me opzoeken? Waarom ben je niet getrouwd? Mag ik je telefoonnummer en natuurlijk kun je goed zwemmen, je hebt zo'n prachtig lichaam... Voelde me al een beetje onprettig. Vervolgens had hij besloten dat ik niet naar de Cu Chi tunnels ging, maar dat WIJ naar de Cu Chi tunnels gingen, hij stapte mee in de volgende bus, drong aan om naast me te zitten en toen ik wat chagrijniger deed vroeg hij waaromik het niet meer leuk vond. 
Het park van de tunnels wordt alleen in de ochtend druk bezocht en ik was er in de namiddag, er was dus niemand.. In het park probeerde ik van hem weg te rennen maar hij kwam achter me aan. Ik heb me in de meisjes wc verstopt, maar ook daar heeft hij me gevolgd. Toen ik schreeuwde dat hij op moest rotten ging hij zich verstoppen achter een standbeeld en naar me loeren. Huilend ben ik naar een officier gegaan die me maar half begreep (engels is niet hun sterkste kant) maar die me (moest er wel voor betalen..) met 4 andere officiers in een elektrisch wagentje naar de uitgang heeft gebracht. De bus komt zo, je hoeft maar 5 minuten te wachten. Helaas niks van de tunnels gezien... Maar natuurlijk kwam debus niet binnen 5 minuten en wie zat er na 10 minuten weer gezellig naast me te wachten? Ik werd helemaal gek. Voorin de bus gaan zitten, hij ook, verplaatst, hij ook... Op de overstap plaats ben ik op het laatste moment in paniek naar een andere bus gerend en heb me in het gangpad verstopt zodat hij me niet kon zien. Gelukkig reed de bus meteen weg. Ik heb er 2 uur extra over gedaan om terug te komen bij mijn hostel, maar was al te blij dat hij me daar in elk geval niet meer kon vinden...
In de avond kwam ik Nacho en Hano nog tegen die ik eerder in Cambodja had ontmoet en de volgende dag kwamen Cata en Huan alweer gelukkig.
Na een lekker ontbijt gingen we wederom naar de Co Chi tunnels. Het blijft oppassen als blanke in een publieke bus want god wat werden we aangestaard. Maar met drie man ben je toch wat veiliger. Lekker door mini tunnels gekropen en gezien hoe slim de vietnamezen de oorlog hadden aangepakt. Ze hadden zelfs een heldin die een van de meeste amerikanen had gedood! Valstrikken, geheime gangen, alles! De amerikanen hadden geen schijn van kans!
Na weer een lange rit hebben we onze open bus tour ticket geboekt voor heel vietnam en hebben we heerlijk geslapen in ons hostel. De eigenaar was de meest toffe gast, hardstikke homo en mega lief! 

De volgende dag gingen we naar Mui Ne, het kite paradijs. Overal surfers en een prachtig strand.
Laat in de avond kwamen we aan in het hostel waar Nacho en Hano ook waren. Ondertussen ergerde Cata en ik ons dood aan Huan, want mijn god! Wat is dat een nerd!!! We hebben nog wat biertjes gedronken met Nacho en Hano en zijn gaan slapen. De volgende dag hebben we een jeep gehuurd en zijn we naar de prachtige sand dunes gereden waar we lekker hebben rondgesprongen en een poging hebben gedaan tot zand-sleeen. 's avonds heeft Nacho nog een poging gedaan om me salsa te leren en zijn we daar na flink op stap geweest in het door russen overgenomen Mui Ne. Mui Ne is een dorpje dat bestaat uit één lange straat. Om je te verplaatsen van club naar club spring je achterop bij easyryders. Motorrijders die je voor een prikkie rondrijden. In het begin zat ik samen met Hano op de scooter (40-jarige Chileen die in Zwitserland woont, vriend van Nacho ui Suiss) maar hij begon me al gauw kusjes in mijn nek te geven en het werd redelijk ongemakkelijk... Nadat Cata hem even duidelijk had gemaakt in het Spaans dat ik nog maar een jong meisje ben en dat hij met z'n poten van me af moest blijven, deed hij bij haar hetzelfde... Toen we aankwamen in het hostel brak er dus een heftige discussie los tussen Hano en Cata.. Uiteindelijk mocht Cata niet meer op een stoel zitten want die was bestemd voor zijn ipad. Toen begon hij te schreeuwen in het Spaans dat Cata haar moeder moest neuken totdat Nacho tussen beiden kwam. In het Frans probeerde hij hem te kalmeren, maar helaas na een paar bakkies ging dat ook niet al te soepel. Op een gegeven moment riep Hano het verboden Franse scheldwoord "fils de put" waarop Nacho hem een trap verkocht.
Dit eindigde in een mega gevecht! Nacho als fitte 25-jarige die op jiu jutsu heeft gezeten tegen een dikke zware klootzak die hem alleen maar probeerde te bijten en te krabben. Overal bloed, gebroken stoelen en iedereen in paniek.
Cata probeerde tussen beiden te komen en Huan (die net wakker werd) probeerde haar weer weg te trekken, de eigenaren van het hostel er bij... Drama... Toen het was afgelopen heb ikijs gehaald voor Hano's hoofd die me vervolgens nog in zijn kamer probeerde op te sluiten... Maar erna hebben we Nacho's wonden verzorgd en hem een beetje gekalmeerd...
De volgende ochtend was Hano zonder iets te zeggen vertrokken met de ipad en camera van Nacho...
Wij hebben een beetje uitgerust op het strand en zijn de volgende dag snel vertrokken om deze plek te vergeten...
Da Lat
Da Lat is een wat kleiner bergdorpje, heel gezellig en de omgeving is prachtig.
Met z'n vieren hebben we scooters gehuurd en hebben we rond de bergen gereden. Huan (mega nerd) reed met Nacho achterop (meeega sloom... Is hij een man of niet??) en ik met Cata achterop. Heerlijk door de bergen, naar een prachtige waterval, een crazy house wat gebouwd is alsof je je in alice in wonderland begeeft en naar the old train station van Da Lat. We hebben zware regen gehad onderweg en mijn god wat was het koud... ( voor ons dan.. 17 graden..) was weer een heerlijke dag. Maar in Da Lat sliep Nacho met Huan en Nacho was niet bang om te zeggen wat Cata en ik al dagen dachten... Hierdoor is Huan bijna huilend van ons gesplitst... Je voelt je een mega bitch maar aan de andere kant heb je ook geen zin om nog 2/3 weken met zo'n negatieve debiel ( hij was heeeeuul negatief en hij had heel rare ongepaste humor=niet grappig) rond te trekken...
Omdat er verder in Da Lat niet zoveel te beleven was zijn we de volgende dag doorgegaan naar Nha Trang.
Nha Trang
NOG meer Russen.... In Nha Trang viel niet zo veel te beleven. Grote gebouwen aan de kust en een 'wild' uitgaansleven. Beetje salou/cherso.. Alleen dan op z'n Vietnamees/Russisch haha. Op een avond zijn we Huan nog tegen gekomen met een groep leuke mensen en heeft ie wel honderd keer verteld hoe leuk hij het had, dus het is goed met m gekomen.
Op onze laatste dag in Nha Trang zijn we naar het grote Russische park Vinpearl geweest. Een aquapark met glijbanen, prachtige stranden, rollercoasters en zo'n water tunnel dat je onder de haaien en schildpadden doorloopt, zoals in Scheveningen. In Nha Trang zijn we ook twee Duitse gasten tegengekomen, Geranimo en Klaas. De volgende dag zijn we met z'n vijfen naar Hoi An vertrokken in een heeerlijke sleeperbus.

Hoi An is een fantastische stad. Heerlijke sfeer en een mooi pittoresk stad/dorpje. Overal tailorshops, kleine winkeltjes en cafeetjes aan het water. De eerste dag hebben we lekker bijgeslapen en de stad verkend. Dag 2 t/m 7 hebben we scooters gehuurd en zijn we overal heen geweest. Het strand, de marble mountain, naar het centrum, weer het strand en My Son.
Hoi An had ook een leuk uitgaansleven, gezellige barretjes en leuke mensen. De derde avond had Geronimo een leuke chick gescoord, Cata met Klaas gezoend en ik met Nacho. En dat terwijl alledrie de mannen een vriendin hebben... Ik weet niet of ik mijn eventueel, twijfelachtige vriendje in de toekomst alleen op reis laat gaan... Haha
We hebben een heel leuke tijd gehad met z'n vijven. De laatste twee dagen waren de boys ervandoor naar Hanoi en ben ik met Cata naar My Son geweest. Prachtige oude ruïnes op 55 km van Hoi An. In het begin waren we een beetje verdwaald waardoor we in kleine dorpjes en prachtige landschappen terecht zijn gekomen. 
Op de terugweg heb ik Cata leren scooterrijden.  ze deed het best goed en ik ben zelfs bij haar achterop gegaan. Hup nu naar 60 km/h en niet bang zijn! Totdat ze de bocht te nauw nam langs een andere scooter en half crashte... Niks aan de hand, een klein wondje op haar teen, maar ik moest wel weer verder rijden haha
We hebben 's ochtends de bus naar Hue genomen (en daar heb ik mijn prachtige schilderij in laten liggen... Eerste loss...), daar hebben we geluncht en 's avonds hebben we de bus naar Hanoi genomen.
Hanoi is net als Saigon (Ho Chi Min), complete chaos, oooveral scooters en drukte alom. Mensen hebben ons constant gezegd dat Vietnamezen helemaal kut en verschrikkelijk onvriendelijk zijn. In heel Vietnam ben ik het daar niet mee eens, behalve in Hanoi.
In Hanoi hebben we Nacho weer gemeet en een stel Italianen. We zijn naar de water puppet show geweest, wat leuk was voor de eerste drie minuten.. Maar echt toeristische onzin was. We hebben wat sight-seeing gedaan en hebben onze tour naar Halong Bay geboekt. De laatste avond met Nacho nog tot half drie zitten kletsen terwijl ik de volgende ochtend om 8 uur op de agency moest zijn. Toen heb ik met mijn stommem kop de wekker om 6 uur gezet... (uur te vroeg) waardoor ik een beetje moe aankwam in Halong Bay.. Mr oh my buddha! Wat was het mooi!! Volgens mij staat het ter discussie of Halong Bay een van de wereldwonderen wordt, maar als het aan mij ligt, staat ie ertussen! Enorme bergen die uit het water springen met prachtig groene kleuren!
We hadden geluk met de booking want we sliepen op een keurige boot met heerlijke bedjes en fantastisch eten terwijl we relatief weinig hebben betaald. Overdag hebben we lekker rondgevaren, een grot bekeken, gekanood en op een strandje gechilld. 'S avonds een biertje gedronken op de boot met onze groep, wat Germans, Ierse, Argentijnen en Chilenen en lekker geslapen. De volgende dag zijn we langzaam teruggegaan naar de haven. Hoewel het kutweer was in Hanoi de laatste dagen, hadden we heerlijke zon en prachtig weer! (lucky, lucky!) de avond dat we terug kwamen ben ik meteen weer op een slaapbus naar Sapa vertrokken. Cata moest in Hanoi blijven voor haar visum voor India en eigenlijk was het wel fijn om even apart te zijn, want na 3 weken ontstaan er wel wat ergernissen...Even mijn frustraties, MIJN GOD wat een egocentrisch persoon is zij af en toe!!! Als ik haar help met haar backpack kijkt ze vervolgens toe hoe ik er mee loop te worstelen.. Waar ik altijd engels praat, ook al ben ik met Nederlandse mensen, praat zij alleen maar Spaans met haar Argentijnen en Chilenen. Ik haal ontbijt voor haar als ik wakker ben en zij nog ligt te slapen terwijl zij me ongeveer van de straat duwt om maar naast haar oh zo coole Argentijnen te lopen. Je hoort het, na een tijdje krijg je kleine ergernissen. Nu ben ik ook niet perfect en heb ik mijn eigen willetje dus ja het komt van twee kanten. 
Even alleen naar Sapa.
Sapa is hoog in de bergen en staat bekend om het prachtige landschappen de mooie rijstvelden. Hoog in de bergen is het natuurlijk koud dus raadde men mij aan om dikke kleren mee te nemen en helaas waren de rijstvelden net gemaaid. Maar ik had fantastisch weer! Bijna 30 graden en brandende zon!
Om 8 uur 's ochtends kwam ik aan en werd ik opgehaald door een klein berg vrouwtje, Sushu. We hebben eten gekocht op de markt en zijn na een kleine rit op de scooter en een wandeling door het mooie bergland naar haar huisje gegaan. Geen douche, geen toilet, een bed zonder matras maar wel een tv! Pissen moest je dus gewoon in het bamboe bos doen...
Om 11 uur gingen we aan de lunch. Bij de lunch stonden kleine glaasjes die gevuld werden met water uit een fles met groene plantjes erin. Ik dacht, lekker mint water, maar na een slok moest ik al bijna overgeven... Happy water..
60% alcohol... Volgens mij is het rijstewijn? Na 3 flinke shots hebben we samen met haar vriendinnen, dochters en omamkleren zitten borduren. Daarna ben ik de bergen nog ingetrokken, in een rijstveld gedonderd waar ik een schoen heb verloren en ben ik weer teruggekeerd naar het huisje. Omdat er net een vriend was teruggekeer was het groot feest. Met wel 25 man aan tafel bij een vriendin van Sushu. Eerst de mannen, dan ik, dan oma, dan de andere vrouwen en de kinderen mochten niet zitten. Met natuurlijk happy water in overvloed zat ik daar tussen de bergmensjes die alleen maar hun bergtaal spraken. Alleen Sushu en een andere lieve meid, lai lai, konden een beetje engels.
Op een gegeven moment werd ik gedwongen om te adten door een van de mannen, maar sorry ik kon het echt niet aan.. Dus lai lai me helpen maar dat mocht niet van die vent en ik mocht niet weg tot ik het op had... Na het eten vertrok iedereen naar het huis van Sushu om nog meer te drinken en te eten. Ondertussen moest ik van iedereen foto's maken want dat vonden ze helemaal fantastisch! Om half 9 lag ik te maffen, helemaal kapot. Maar ze staan voor dag en dauw op dus om 5 uur rammelde de pannen alweer en werd het ontbijt gemaakt. Sushu had speciaal voor mij dikke gore pannenkoeken gemaakt en raad eens wat ik daar bij te drinken kreeg? Om 6 uur 's ochtends!!!! Ja hoor... Gaan we weer. De rest van de dag ben ik rondgeleid door haar dochters en nichtjes in de bergen en in de avond ben ik weer naar Hanoi gegaan. Ditmaal in een verschrikkelijke slaapbus met schreeuwende vrouwen en mensen die op de overal op de vloer sliepen en tegen je aanbeukten. Maar zo langzamerhand ben je alles wel gewend...
De laatste dag in Hanoi was niet zo boeiend. Heb nog gegeten met May Lin, een vriendinnetje van mijn basisschool die toevallig in Hanoi was en heb met haar afgesproken om, als we in Indonesië zij, samen te gaan reizen.
Weer vroeg naar bed want we moesten om 5 uur op om het vliegtuig te pakken naar Bangkok.

Nu ben ik in Bangkok en morgen ga ik met een stel super gezellige en gestoorde Britse meiden naar het zuiden van Thailand.
Over 2 dagen de full moon party... Spannend! Haha 

Op naar het zuiden!

Aju paraplu!

Xxxx

  • 25 November 2012 - 17:51

    Lies:

    Een plezier om te lezen!!!!!
    Volgende week weer zo'n lap tekst? Haha
    Xxxxx

  • 25 November 2012 - 17:51

    Lies:

    Een plezier om te lezen!!!!!
    Volgende week weer zo'n lap tekst? Haha
    Xxxxx

  • 25 November 2012 - 18:09

    Bert:

    Heerlijk om te lezen, schat. De foto's zijn ook geweldig. Wat een prachtige dingen doe je daar.... Ik vind het trouwens wel prettig dat je niet teveel in je eentje doet... Het blijft link.
    Ik wil ook ! Zo'n gave reis.......

  • 26 November 2012 - 10:05

    Carlijn:

    Tielenssss
    Wat een verhalen, haha super leuk allemaal!
    Heel veel plezier xxxxx

  • 26 November 2012 - 11:24

    Laurie:

    FIEP!! Wat vet om te lezen! Zag al een paar herkenningspunten haha. Nog een maandje genietennn. Lekker ook die rijstenwijn om 6:00. Have fun op full moon party en hopelijk heb je niet meer van die freaks achter je aan xxxx

  • 26 November 2012 - 18:18

    Roos:

    Heel leuk, heb weer erg hard gelachen!
    Have fun in tailand! xxxxxxxxx

  • 06 December 2012 - 16:47

    Marlot:

    leuk!!
    ik heb het nu pas gelezen onder dwang van mama,
    maar... heel leuk!!
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Sophie

Van 8 september tot eind januari reist Sophie Tielens door Azie, op deze blog kan je haar belevenissen volgen.

Actief sinds 08 Sept. 2012
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 4919

Voorgaande reizen:

08 September 2012 - 31 December 2012

Sophie in Azie

Landen bezocht: