Indonesia - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sophie Tielens - WaarBenJij.nu Indonesia - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sophie Tielens - WaarBenJij.nu

Indonesia

Blijf op de hoogte en volg Sophie

19 Januari 2013 | Thailand, Bangkok

Indonesië

Bali (kuta, Ubud en Tulamben), Lombok (Sengigi en Kuta Lombok) en weer Bali (Seminyak, Jimbaran en Balambang?)

Zo, mijn laatste verhaal.
Het einde is in zicht voor mij, maar jullie moeten nog een hele lap tekst door worstelen!
Succes!!

Mijn eerste indruk van Indonsie was de negen uur die ik op Jakarta airport moest doorbrengen om op Marlot te wachten. Schreeuwende mensen die je proberen te belazeren zodat je in plaats van de gratis shuttle bus, de taxi neemt naar terminal 2... En het vliegveld zat zo onlogisch in elkaar!! Alle terminals waren op verschillende plekken waar je niet te voet naar toe kon! Ook geen duidelijke borden of aankomst en vertrek schermen.. Uiteindelijk de goede terminal gevonden en na nog wat koffietjes en nog maar wat curry's was het tijd dat ze zou landen.
Dus ik kon met al mijn bagage achter een of ander hek op haar staan wachten. Ook daar geen schermen en niks van info, dus na een uur begon ik me toch wel zorgen maken... Gelukkig kwam ze eindelijk door die gate!! Jeeej!!
We zijn even gaan zitten om wat te drinken en toen heb ik de doos chocolaatjes van D'mon gegeven met daar de vluchtgegevens van onze vlucht naar Bali erin. 'Horen deze papieren erbij?' 'Ja.' 'Mmm, ow wat chil, dan heb ik maar een vliegdag. Ik zat al te denken dat het allemaal zo'n gedoe zou worden om meerdere keren te vliegen.' Geen eens een dankjewel van mevrouw de diva.. Haha maar ze was erg blij en later heeft ze me wel bedankt!
We hebben lekker op de airport onze tweede kerstmaal genuttigd en zijn toen naar Bali gevlogen!
Daar aangekomen zijn we met een illegale taxi naar Kuta gereden en hebben daar na een uur zoeken (om half twee 's nachts..) een hostel gevonden.
Marlot haar eerste douche op vakantie; koud en er liep een enorme kakkerlak over haar been! Dus de volgende dag zijn we maar verplaatst..
We hebben Kuta een beetje verkend en dan vooral het winkelcentrum, maar toen we naar het strand wilden gaan, begon het keihard te regenen...
Dus maar even lekker geborreld, bruschetta en een lekker drankje. 'S avonds zijn we op stap gegaan. In de eerste bar kwamen we een groep Australiërs tegen (Bali wordt ook wel mini-Australia genoemd) en die wisten ons de beste plekken voor oud en nieuw te vertellen, een of andere villa met gratis drank en dan een club voor 80 dollar, maar ook!!! Dat M.I.A. binnen twee dagen hier zou optreden!!!! Dus na een kort overleg hebben Marlot en ik besloten dat we dan maar langer in Kuta zouden blijven, tot na oud en nieuw en dan verder zouden reizen. Deze Australiërs waren verder vriendelijk en we zijn nog met hun naar een ontzettend foute tent gegaan met kooien en danspalen, hoera!
De volgende dag hebben we scootertjes gehuurd en zijn we naar Patato Head gereden, de plek waar M.I.A. gaat optreden. Natuurlijk nadat Marlot weer (haar dagelijkse ontbijt) een halve kom chicken noodle soup naar binnen had gewerkt en we besloten hadden wie er heen en wie er terug reed op de scooter (we willen beiden graag rijden..). We kwamen na een rit van ongeveer drie kwartier (het is hooguit 10 km verder) door het verschrikkelijke verkeer aan bij Patato Head. De meest decadente club die ik ooit heb gezien... Nu ga ik natuurlijk niet zo vaak naar decadente clubs.. Maar we waren hier redelijk misplaatst... Haha
Dus even snel een über dure cola naar binnen gewerkt, de kaartjes gekocht en toen zijn we gauw ergens anders gaan lunchen. 'Savonds  hebben we nog een poging gedaan om de food market te vinden maar dit is helaas mislukt.. Aangehouden door de politie omdat we geen internationaal rijbewijs hadden maar toen ik ging huilen mochten we doorrijden (ik kan wel acteren!). Hierna zijn we vroeg gaan slapen want we wilden de volgende ochtend vroeg vertrekken naar Ubud, een dagtripje naar de rijstvelden.
Na 1,5 uur op de scooter (we moesten af en toe over stoepjesrijden om vooruit te komen) waren we helemaal rood in het super rustige en zweverige Ubud aangekomen. We hebben daar heel lekker gegeten en Marlot heeft daar een super gezond + vies druif-achtig mengsel gedronken met op de achtergrond alleen het geritsel van de natuur. Toen even naar de rijstvelden, altijd mooi! En weer voor het donker naar huis. Nu reed ik en moest Marlot kaart lezen... Was niet echt een succes.. En al snel was de kaart weg en zaten we beiden met een chagrijnige kop de weg te zoeken. Deze gelukkig weer snel gevonden en toen hadden we nog net genoeg tijd om ons om te kleden, een poging te doen om de rood verbrandde t-shirt vormen op ons lichaam weg te werken, een hapje naar binnen te werken en op tijd bij M.I.A. te zijn! Om 8 uur zou het beginnen. Door een enorme regenbui en het verschrikkelijk verkeer hebben we het maar net gered.
Wij gauw naar binnen en vooraan bij het zwembad gaan zitten en maar wachten. Ondertussen sprong de meest arrogante opgepompte Australische mongool in het water en begon hij iedereen nat te spatten met zijn t-shirt en een of andere ego-dans in het water te doen... Kijk mij! Kijk mij! Toen heb ik mijn lege bierglas tegen zijn hoofd aan gesmeten.
Kom dan! Kom vechten dan! Riep hij, zoekend in het publiek naar zijn attacker.
Ik heb me maar een beetje verstopt.. Maar mijn god... Vanaf dat moment zijn Australiërs afgeschreven...
Vooraan bij het zwembad zaten we zuinig te zijn met on bier van 5€ en M.I.A. kwam maar niet. En wij wachten.. 9 uur, 10 uur, 11 uur... Toen ik boos naar de organisatoren stapte om mijn geld terug te vragen, konden ze me vertellen dat ze pas om half 12 begon... Ow...
Snel terug om onze plekjes weer terug te krijgen en daar kwam ze.
All I wanna do is, piew piew en take your money!!! Jeeej!
Het optreden was alleen niet heul spectaculair en duurde maar 1,5 uur. Maar wel heel leuk! Aan het eind stond iedereen in het zwembad te dansen en ook Marlot en ik zijn er ingedoken. Het was een vreemde belevenis haha
De volgende dag gingen we maar naar het strand. Het was alleen zo warm dat we veel te lang in het winkelcentrum met airco bleven hangen totdat het ging regenen en we niet meer naar het strand konden... Hoera... Gelukkig hadden ze er een bioscoop met alleen maar Indonesische films zonder ondertiteling... Dus zijn we met een bak popcorn lekker in ons eigen hostel Will and Grace en Friends op de ipad gaan kijken. Heerlijk!
Dag twee poging twee, nu wel echt naar het strand! Wat denk je? Marlot (zo wit als een laken) gaat naar Bali (30 graden, dicht bij de evenaar enzo) en wat neemt ze niet mee? Zonnebrand en Aftersun...
Dan maar kopen. Factor 30 is wel erg veel he? Dan maar 20. Je raad het al, Na 2,5 uur op het strand (het was bewolkt) en twee keer insmeren was mevrouw nog steeds zo erg verbrand dat ze de komende vier dagen geen bh aankon omdat dat te veel pijn deed.. Ik was ook wel lekker rood... Dus het was een geslaagde middag!
Toen zijn we thuis biertjes gaan drinken, in diepe gesprekken geraakt waardoor bijna alles was gesloten toen we wilden gaan eten en na het eten naar het strand gegaan om vuurwerk te kijken. In Bali doen ze al vuurwerk vanaf 5 uur en er is geen verschil om twaalf uur. Ook geen aftellen dus iedereen was elkaar happy new year aan het wensen op verschillende tijden. Complete chaos! Hahaha
Op het strand zijn we nog even blijven hangen met een Indonesisch gezin en rond half twee waren we eigenlijk doodmoe en zijn we gaan slapen.. Saai he? Haha

1 januari, op naar Ubud. Eindelijk weg uit het salou-achtige Kuta! En dan naar heerlijke rust. We zaten in het aller schattigste hostel waar ze ons iedere dag verse thee brachten. Heel Ubud was spiritueel, zweverig en kalm. De heerlijkste cheesecake en ontzettend goed eten allemaal! De volgende dag zijn we met de scooter naar de Batur vulkaan gegaan. Een enorme vulkaan met een prachtig meer ernaast. Onderweg hebben we helaas de koffieplantages en de hot springs gemist, zijn we weer aangehouden door de politie (corrupte tering leiers..) die we vervolgens met 2,30 € hebben afbetaald!
Op de terug weg begon het weer enorm te regenen dus onze reis duurde wat langer dan verwacht en we kwamen helemaal verkleumd en koud terug in ons hostel aan wat, jawel! warm water had!! Gelukkig! 'S avonds weer in ons favoriete Kafee gegeten met als toetje weer de heerlijke cheesecake! Daar hebben we nog twee zelfingenomen Portugeesjes ontmoet waar we nog een drankje mee hebben gedaan.
De volgende dag gingen we naar Tagelalang om de mooiste rijstvelden in de omgeving te zien. Echt heel gaaf!! Maar helaas zaten we daar ook weer een tijdje vast door de regen.. Op de terugweg zijn we gestopt om een cadeau voor Tom en een souvenir voor mezelf te kopen, twee houten stoelen in de vorm van een hand van wel 9 kilo!! Met z'n tweeën en met twee van die enorme dingen op de scooter door de regen! Jammer dat ik er geen foto van heb! Verder was er in Ubud zelf niet heel veel te doen. Een paar leuke winkeltjes en een mimi-marktje. Maar het is zeker de moeite waard!
De volgende dag gingen we weer verder naar Tulamben om te duiken. In Tulamben was verder niks te doen. Ze hadden ook geen ATM's dus dat was even stressen met geld. Uiteindelijk een duik geboekt en de volgende dag moesten we om 8 uur 's ochtends klaar staan!!!
Beiden met natuurlijk een ochtendhumeur onze pakjes aangetrokken en met een begeleider het water ingedoken. We doken rond en om de U.S. Liberty. Een gezonken schip uit de tweede wereld oorlog!
Het was ontzettend gaaf!! We hebben een enorme sea turtle gezien en in het midden van het schip zweefde/zwom een barracuda! Het duiken hier was veel mooier dan in Koh Tao en echt ontzettend gaaf!
Die middag zijn we terug gegaan naar Kuta zodat we nog een avondje konden stappen voor Marlot weer weg moest. We hebben nog even gemeet met May Lin, een vriendinnetje van de basisschool en haar tante, oom en neefje en zijn toen lekker gaan eten.
Die avond heeft Marlot met een hotte Usher look a like staan dansen in de Engine Room terwijl ik opgescheept zat met zijn twee vrienden, een midget van een kop kleiner die me dronken wilde voeren en een halve chinees die me heel goor vertelden dat hij het zo sexy vond als ik danste...
Wel heel grappig, die Usher boy kon super goed dansen en stond samen met een andere Balinees op het podium met Milot als witte berry er tussenin haha, prachtig!!

Laatste dagje alweer.. Ik ben even naar het strand geweest, we hebben wat genikst en zijn naar de aller slechtste film ooit geweest, Jack Reacher, ik raad m niet aan... Die avond probeerde May Lin en ik nog een ticket naar Lombok te boeken, maar dat kan niet meer 15 uur van te voren... Dus zijn we de volgende dag met z'n drieën naar de airport te gaan. May Lin en ik hebben een last minute voor 16€ kunnen kopen naar Lombok en toen zijn we met z'n drieen van dezelfde gate van Bali weggevlogen.
Wel gek hoor.. Als je zusje weer gaat... Eigenlijk wilde ik wel meegaan..

Lombok
Na een lekkere vertraging zijn we naar Sengigi op Lombok gegaan. We kwamen laat aan dus hebben niet veel meer gedaan. De volgende dag hebben we lekker op het strand gelegen tot het ging regenen, lekker geluncht, plannen gemaakt en onze vulkaan tocht voor de volgende dag geboekt.
Weer vroeg in de ochtend werden we opgehaald. Door de regen zijn we eerst naar het traditionele dorp gegaan dat gesloten was door de regen, hebben we geluncht en zijn we naar twee prachtige watervallen gewandeld. Onze gids zij dat we moesten gaan zwemmen, dus wij in ons ondergoed onder de waterval waar het te koud en te ondiep was om te zwemmen, ik denk dat onze gids andere plannen had... We hadden een gids die te oud was om te poepen en slomer vooruit kwam dan een slak... Dus op de terugweg zijn we m voorbij gestoken en hebben we aan het eind op m gewacht.. Lullig he?
Bij de tweede waterval werd het pas duidelijk dat we helemaal niet meer naar de vulkaan gingen... Die was gesloten door het slechte weer, dit was eigenlijk de hele rede waarom we deze trip geboekt hadden.. Hij nam ons terug via een gekke route tussen de rijstvelden en vertelde nog het een en ander om de vulkaan trip te compenseren.
Teruggekomen hebben we dikke heisa geschopt om ons geld terug te krijgen, met klootzak en vuile leugenaar, (niet tegen de gids hoor!) maar dat is helaas niet gelukt. 'S avonds heb ik May Lin eindelijk aan het bier gekregen (lust ze niet!?!) een lekkere san miguel light! En hebben we in een cafeetje met live band de hele avond gepoold en gekletst.
Door het slechte weer en de hoge golven hebben we het niet aangedurfd om naar de Gili-eilanden te gaan. Ook omdat May Lin haar tante had verteld dat er een week geleden nog mensen waren omgeslagen en waren verdronken.
Dus zijn we naar Kuta op Lombok gegaan. Een heel klein dorpje, omringd door de mooiste stranden waar bijna geen toerist te bekennen is. Het staat er vooral ook bekend om de goede golven en dus goed voor surfers. Het enige is dat je belaagd wordt door kleine kids die honderd miljoen armbandjes willen verkopen en dus hebben we er ook een paar gekocht. Na een aantal dagen ken je al die kids wel en het bizarre is dat ze allemaal jouw naam onthouden! Dus aan het eind hadden we honderd kindervrienden.
In Kuta hebben we niet zoveel gedaan. We hebben drie verschillende prachtige stranden bezocht, spelletjes gespeeld en zijn vroeg gaan slapen. Omdat mama had gezegd dat ik moddervet begon te worden ben ik ook gaan rennen en buikspier oefeningen gaan doen, ik ga niet dik worden!!
Verder zijn we alle twee een beetje ziek geworden op Kuta. Last van ons buik, weinig eetlust en hoofdpijn..
Op onze derde avond zij we wat mensen tegengekomen die ons hebben meegesleurd naar het meest briljante strandfeest van de eeuw. Een hutje op het strand met één box waar muziek uitkwam, 10 dansende mensen en 5 paddo-spacers terwijl de zee de hele tijd je slippers meenam haha
Die gasten hebben ons er toen ook van overtuigd om de volgende dag te gaan surfen. Half 8 op en met een klein ontbijtje de zon in en lekker sportief gaan surfen. We zijn gaan surfen op Gerupuk. Daar ligt de branding heel ver in de zee en dus moet je er met een bootje heen. Wij begonnen in de kids corner. Ja hoor!! Niks kids corner, enorme golven!!
Helaas werd May Lin niet lekker. Terwijl zij in de boot lag, kreeg ik even privé les. Het ging erg goed! Ik stond op elke golf en aan het eind viel ik er niet van af en had ik mijn balans! Totdat er 3 enorme golven kwamen en al voor mij omsloegen. Ik heb een leuke botsing gemaakt met een aantal surfers, heb volgens mij iemand per ongelijk bij zijn privates gegrepen, 8 liter zout water naar binnen gehapt en ben in lichte paniek naar de boot gepeddeld.
Omdat het goed ging mocht ik naar de gevorderde golven, li la later!! Ik heb May Lin als excuus gebruikt dat ik haar moest thuis brengen want ik durfde ff het water niet meer in... May Lin werd even heel ziek en moest overgeven, dus het was ook wel goed om terug te gaan.. We hebben thuis nog een beetje gedut en genikst en hebben de volgende dag weer een vlucht terug naar Bali genomen.
In Bali verbleef May Lin bij haar tante dus sliep ik weer even alleen. Ditmaal waren we in Seminyak. Net zo volgebouwd als Kuta (Bali), maar een totaal andere sfeer. Het is er veel rustiger, mooier en ook duurder. Lekker op de scooter naar het strand of waar je ook heen wil zonder in de dikke file te staan, heerlijk! Dag 1, shoppen.. Nu blijkt het dat May Lin en ik goede shop partners zijn, een beetje dezelfde smaak hebben en een gat in ons hand hebben als het om kleren gaat... Dus oepsie! 100 dollar lichter.. Nu is het verblijf ook wat duurder, dus gelukkig maar dat ik nog wat geld over had voor de laatste week!
Die avond zijn we naar Jimbaran gereden om te eten met een vriendin van mama en een vriendin van Kaat, Juliette en Marceline, die ook toevallig op Bali waren. In Jimbaran kun je heerlijke verse vis eten op het strand! Dus heb ik samen met Juliette een kilo aan garnalen en krab uitgezocht en lekker opgesmikkeld!! Het was heel leuk en gezellig om hen daar ook weer te zien!
May Lin en haar tante komen vaker naar Bali en kennen Seminyak dan ook op hun duimpje. Dus ik werd meegenomen naar de lekkerste plekjes voor ontbijt, de enige plek voor cheesecake en de meest sfeervolle restaurants om lekker avond te eten en na te tafelen. De tweede dag hebben even op het strand gelegen en daarna zijn we even naar de beachwalk gegaan, het winkelcentrum waar ik met Marlot ook elke dag ben geweest... Haha
Maar op de weg ernaartoe kwamen we weer May Lins favoriete winkeltje tegen (nu ook die van mij!) en hebben we nog een beetje geshopt... Nu niks meer!! Hebben we alle twee gezegd en dat is ook braaf gelukt. ' S avonds nog gerend en een heel mooie zonsondergang gezien en weer lekker gegeten. De derde dag hebben we de heeele dag op het strand gelegen. Tante Tam was er ook bij en een vriend van May Lin, Daan kwam ook nog gezellig langs! 'S avonds weer heerlijk gegeten in een eigenlijk iets te luxe restaurantje voor mijn budget, maar ach, het is toch een van mijn laatste dagen! Het was mega gezellig! En daarna zijn we weer lekker gaan slapen. Mijn ritme is nu half 12 naar bed en 8 uur op!! Alle gekheid op een stokje!
Op onze laatste dag zijn we Daan gaan opzoeken. Hij zat een stuk verder, in de buurt van Jimbaran aan een prachtig strand. Het was weer een helse rit om er te komen en we hebben verschrikkelijk omgereden maar het was echt zo'n paradijs strand. Drie surfers in het water en 5 mensen op de prachtige witte stranden aan de azuur blauwe zee.
Niet verkeerd voor mijn laatste stranddag!
'S avonds nog een lekkere Thaise maaltijd gegeten en toen afscheid genomen van May Lin en haar tante... Maar ach May Lin zie ik in maart gelukkig weer in de Sien!
Vroeg op, taxi geregeld, naar het goede vliegveld gegaan en nu op weg naar Bangkok.
Laatste souvenirs inslaan, wie weet nog naar Koh San Road, oil paintings kopen en dan is het weer voorbij...

Ik heb enorm genoten en ik vind het jammer dat het voorbij is...
Zoveel gezien, meegemaakt, geleerd en zoveel leuke mensen ontmoet.
Ik ga het verschrikkelijk missen.
Ik raad het iedereen aan en ik ga het zeker nog een keer doen.
Maar voor nu, op naar het witte Nederland! (hopen dat mijn vlucht niet wordt gecancelled!!)
Tot over 3 daagjes!!

• 19 Januari 2013 - 12:57

Lies:

Wat een mooi verslag meisje, word er zelfs een beetje week van...
    Maar wat heb ik een zin om je dinsdag weer te zien!!!
    Je hebt idd een prachttijd gehad. Daar kan je voorlopig goed op teren. En met prachtige foto's. Dat wordt ook nog een hele klus, daar een selectie van te maken.

En koud dat t hier is! Ik zal de cv extra hoog zetten voor je, haha.maar wie weet maak je dan wel weer snel een elfstedentocht (mee).

TOT DINSDAG!!!!!

• 19 Januari 2013 - 13:24

Kaat:

Haha huilebalk.
    Heel leuk en Hoeehoeee spannend, bijna thuis
    Xx

• 19 Januari 2013 - 23:25

Pap:

Yep, 't is genoeg geweest.... Kom maar gewoon naar huis....

• 20 Januari 2013 - 03:56

Sophie:

Dat heet acteren kaat haha en marlot snapte er niks van, die dacht dat ik echt moest huilen! Ik ga nu naar de grootste markt in bagkok om goed te shoppen! Tot overmorgen! X

• 20 Januari 2013 - 19:11

March:

Goeie reis naar huis!!! Gezellig als je weer hier bent! xoxo